جستجو
منو بسته
Back to all

میلی آمپر ساعت باتری یعنی چه؟

میلی آمپر ساعت باتری یعنی چه؟

میلی آمپر ساعت باتری یعنی چه؟

میلی آمپر ساعت باتری واحدی است که توان (الکتریکی) را در طول زمان اندازه گیری می کند.

یکی از مهمترین مشخصه باتریها ظرفیت آنهاست که با واحد میلی‌آمپرساعت mAh نمایش داده میشود. و از میلی آمپر ساعت برای اندازه گیری ظرفیت باتری در ذخیره انرژی الکتریکی استفاده میشود. و هرچه ظرفیت باتری بالاتر باشد زمان شارژ و دشارژ باتری نیز بالاتر میرود. همانطور که میدانید یک میلی آمپر، یک هزارم آمپر است.

 

مثلا یک باتری 1000 میلی آمپر ساعتی قادر است به مدت یک ساعت 1000 میلی آمپر یا به عبارتی یک آمپر را تامین کند. یا برای دو ساعت می تواند جریان 500 میلی آمپری (نیم آمپر)  را تامین کند.

میلی آمپر ساعت باتری یعنی چه؟

میلی آمپر ساعت باتری یعنی چه؟

برای اندازه گیری ظرفیت باتری بر حسب میلی آمپر ساعت mAh از دستگاههایی مثل لود تستر Load Tester یا برخی از شارژرهای حرفه ای که قابلیت اندازه گیری ظرفیت باتری را دارند استفاده میشود.

برای اندازه گیری ظرفیت دقیق باتری، باتری را ابتدا بایستی 100 درصد شارژ کرده و سپس به دستگاه لود تستر متصل کنید. سپس جریانی که قصد دارید باتری را با آن تخلیه کنید را روی لود تستر تنظیم کنید. توصیه میشود برای اندازه گیری دقیق ظرفیت باتری جریان مصرفی لود تستر را کمتر از 0.5C یعنی نصف عدد میلی آمپر ساعت باتری قرار دهید زیرا هنگام تخلیه باتری با جریانهای بالاتر از عدد میلی آمپر باتری، ظرفیت مقداری کمتر از ظرفیت اسمی باتری اندازه گیری میشود و معمولا کارخانه جات تولید باتری ظرفیت اسمی باتری را با جریان 0.1C اندازه گیری میکنند. مثلا اگر باتری 1000 میلی آمپر ساعت باشد با جریان 100 میلی آمپر تخلیه و ظرفیت را اندازه گیری میکنند.

 

لازم به ذکر است که میلی‌آمپرساعت (mAh) فقط برای اندازه‌گیری ظرفیت باتری استفاده می‌شود و نشان‌دهنده جریان خروجی یا ولتاژ باتری نیست. مثلا یک باتری با  ظرفیت 3400 میلی آمپر ساعت به این معنی نیست که لزوما باتری بتواند 3.4 آمپر در لحظه جریان تامین کند و مقدار جریان خروجی لحظه ای و دائمی به C-Rate باتری بستگی دارد.

میلی آمپر ساعت چیست؟

پس "میلی آمپر ساعت" یا mAh واحد اندازه گیری ظرفیت باتری است. میلی آمپر ساعت باتری در زمان شارژ باتری نیز موثر است. فرض کنید یک جارو شارژی با ظرفیت باتری 1500 میلی آمپر ساعت دارید و شارژ این باتری دارای جریان خروجی 250 میلی آمپر است. زمان شارژ باتری جارو شارژی شما از حاصل تقسیم عدد میلی آمپر ساعت ظرفیت باتری بر عدد میلی آمپر جریان خروجی شارژر محاسبه میشود (1500mAh/250mA=6h) بنابراین جارو شارژی شما در مدت 6 ساعت شارژ کامل خواهد شد.

 

اندازه گیری ظرفیت باتری

 

چگونه ظرفیت باتری را افزایش دهیم؟

میلی آمپر ساعت باتری یا ظرفیت باتری رابطه مستقیم با اندازه باتری دارد. در واقع یک حجم معین باتری یک حداکثر ظرفیت ظرفیت دارد که قابل افزایش نیست و تولیدکنندگان فقط برای ایجاد تنوع  ظرفیتهای کمتر از حداکثر ظرفیت ممکن را تولید و به بازار عرضه میکنند. مثلا در باتریهای لیتیوم یونی سایز 18650 معمولا بالاترین ظرفیتی که در این سایز باتری جای میگیرد حدودا 3500 میلی آمپر ساعت است اما تولید کنندگان باتری برای ایجاد تنوع قیمتی مدلهای متعددی را در سایز 18650 از ظرفیتهای زیر 1000 میلی آمپر تا 3500 میلی آمپر را به بازار عرضه میکنند. از طرفی افزایش سایز یک سلول باتری از لحاظ عملی و مقرون به صرفه بودن تا حدود کمی ممکن است و نمیتوان ظرفیتهای بسیار بالا را در یک سلول باتری تولید کرد.

پس برای افزایش ظرفیت باتری چه کاری باید انجام دهیم؟ راه حل استفاده از پک های باتری است. یک پک باتری بنا بر ولتاژ و ظرفیت (میلی آمپر ساعت) مورد نیاز  از تعدادی باتری تشکیل شده است که به صورت ماتریسی باتریها با هم سری و موازی شده اند. با این روش میتوان هر ولتاژ و آمپر ساعتی که نیاز داریم را تولید کنیم.

چگونه ظرفیت باتری را افزایش دهیم؟

برای خرید یا طراحی پکهای باتری کلیک کنید

میلی آمپر ساعت باتری یعنی چه؟

میلی آمپر ساعت واحدی است که توان (الکتریکی) را در طول زمان اندازه گیری می کند و نشان دهنده مدت زمانی است که باتری میتواند با نرخ ثابت به تخلیه انرژی الکتریکی ادامه دهد.

آیا میلی آمپر ساعت بالاتر نشان دهنده قدرت بالاتر باتری است ؟

خیر. توان باتری از ضریب عدد میلی آمپر ساعت در ولتاژ باتری محاسبه میشود. بنابر این توان یک باتری 10000 میلی آمپر ساعتی 3.7 ولت از یک باتری 3000 میلی آمپر 12 ولت کمتر است.

آیا میلی آمپر ساعت مهم است؟

بله کاملا مهم است. عدد میلی آمپر ساعت در هر دستگاهی اعم از پاوربانک، گوشی هوشمند، دریل شارژی،جاروشارژی و سایر دستگاههایی که از باتری استفاده میکنند، نشان دهنده مقدار انرژی ذخیره شده و مدت زمان شارژ دهی دستگاه است.

باتری 4000 میلی آمپر یعنی چه؟

یعنی باتری گوشی یا دستگاه شما قادر به ذخیره 4000 میلی آمپر انرژی الکتریکی درون خود است و میتواند مثالا اگر دستگاه شما 200 میلی آمپر در ساعت مصرف انرژی الکتریکی دارد تا 20 ساعت دستگاه شما را فعال نگه دارد.

خرید باتری 4 ولت 4000 میلی آمپر ساعت

آیا هرچه میلی آمپر ساعت باتری گوشی شما بیشتر باشد، مدت زمان استفاده از گوشی با یک بار شارژ بیشتر میشود؟

در شرایطی که مقایسه بین دو دستگاه یا گوشی یکسان باشد بله هرچه میلی آمپر ساعت بیشتر باشد شارژدهی و زمان روشن بودن دستگاه با یک بار شارژ هم بیشتر میشود. ولی اگر دو دستگاه متفاوت را با هم مقایسه کنیم، فقط عدد میلی آمپر یا ظرفیت باتری در میزان شارژدهی دخیل نیست بلکه بیشتر میزان مصرف انرژی الکتریکی توسط دستگاه است که مدت زمان شارژدهی را تعیین میکند. به عنوان مثال یک گوشی موبایل با تکنولوژی جدید با باتری 4500 میلی آمپر ساعتی بسیار بیشتر از یک دستگاه پرمصرف قدیمی با باتری 6000 میلی آمپر ساعتی شارژ میدهد.

نظرات
نظر خود را بنویسید close
باتری گوشی شیاومی با 6000 میلی آمپر کمتر از آیفون 4000 میلی آمپری شارژ نگه میداره
سلام
شیائومی اخیرا گوشی هایی با باتری 9000 میلی آمپر و بالا تر تولید کرده.
میخواستم بدونم آیا باتری های دارای ظرفیت نجومی، واقعا کاربرد دارند؟