جستجو
منو بسته
Back to all

ضریب جریان تخلیه باتری یا C Rate چیست؟

ضریب جریان تخلیه باتری یا C Rate چیست؟

ضریب جریان تخلیه باتری یا سی ریت C-Rate

شاید قبلا عبارت سی ریت C rate یا ضریب جریان تخلیه باتری را شنیده باشید. در این قاله سعی میکنیم توضیح نسبتا کاملی در این مورد ارایه دهیم. ضریب جریان باتری یا C Rate در واقع عددی است که ضرب در مقدار ظرفیت باتری میشود و حداکثر جریان تخلیه باتری را برای ما مشخص میکند. البته در حال حاظر فقط باتریهای کمتر شناخته شده چینی عبارت عدد C Rate را روی بدنه باتری چاپ میکنند و بیشتر برندهای مطرح در تولید باتری این اعداد را در دیتا شیت باتری ذکر میکنند و روی بدنه باتری فقط نام و کد باتری را چاپ میکنند.

به عنوان باتری معروف شرکت سونی مدل VTC-6 را بررسی میکنیم.

باتری های های پاور

همانطور که در نمودار فوق ملاحظه میکنید باتری سونی VTC-6 یک باتری های پاور با نرخ جریان خروجی بالاست که C-Rate بالایی حدود 10C به ما میدهد. این باتری بر اساس دیتا شیت کارخانه جریان لحظه ای 30 آمپر و جریان مداوم 20 آمپر را به ما میدهد که رقم واقعا بالایی میباشد. البته برای رسیدن به این آمپرهای خروجی و C-Rate عنوان شده باید مراقب دمای محیط و دمای باتری بود و طبق دیتا شیت عمل کرد. در غیر اینصورت باتری آسیب دیده و حتی امکان شعله ور شدن باتری نیز وجود دارد.

اکثر باتریهای موجود در بازار دارای سی ریت یا نرخ جریان خروجی یک سی 1C و حتی کمتر هستند. بنابر این حداکثر جریان خروجی این باتریها برابر با عدد ظرفیت آنهاست مثلا یک باتری 2200mAh معمولی توان خروجی 2.2 آمپر در هر ساعت را به صورت دایمی دارد. اما یک باتری 2000mAh با نرخ تخلیه جریان  10C قابلیت تخلیه 10 برابر عدد ظرفیت یعنی 2000 میلی آمپر را دارد به عبارت دیگر این باتری میتواند 20 آمپر جریان را برای ما تامین کند.

اندازه گیری ضریب تخلیه باتری

برای اندازه گیری پارامترهای مختلف باتری از جمله ظرفیت باتری و سی ریت باتری بایستی از دستگاههای دقیق آزمایشگاهی مانند battery analyzer یا battery load tester استفاده نمایید این دستگاهها طی چندین ساعت بارها باتری را پر و خالی کرده و با جریانهای مختلف این عمل را انجام میدهد و اطلاعات کاملی را به عنوان خروجی به شما ارایه میدهد.

battery load tester

البته تجهیزات آزمایشگاهی تست باتری معمولا گرانقیمت هستند و برای یک تست ساده منطقی نیست چنین تجهیزاتی را داشته باشید. بنابراین بهتر است از باتریهای شناخته شده با برند معتبر استفاده کنید و به موارد ذکر شده در دیتاشیت باتری اعتماد نمایید. اما در صورت نیاز به دانستن اعداد دقیق پارامترهای باتری از جمله مقاومت داخلی، نرخ سی، ظرفیت واقعی و .... ما این تجهیزات را در مجموعه الکتریک کالا داریم و با ارسال باتری میتوانیم این اعداد را به صورت دقیق به شما تحویل دهیم. پی در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.

کاربردهای باتری های با سی ریت بالا (های پاور)

باتریهای با سی ریت بالا یا های پاور عموما در درونها، پهبادها،زیردریایی ها،کواد کوپترو هلیکوپتر، وسایل رادیو کنترلی یا RC، جامپ استارترها و در سی ریتهای کمی پایینتر در اکثر ابزارآلات استفاده میشوند.

 

برای خرید باتری های با C rate بالا کلیک کنید

نظرات
نظر خود را بنویسید close