جستجو
منو بسته
Back to all

نحوه نگهداری و شارژ باتریهای سیلد اسید

نحوه نگهداری و شارژ باتریهای سیلد اسید

عملکرد صحیح و عمر طولانی هر نوع باتری از جمله باتری های سیلد اسید یا SLA بستگی به شارژ صحیح باتری دارد. استفاده از روشهای نادرست و آداپتورها و شارژرهای غیر استاندارد باعث افت عملکرد و کاهش عمر باتریهای سیلد اسید میشود. توصیه الکتریک کالا به شما این است که به جای استفاده از منبع تغذیه و آداپتورهای بی کیفیت از شارژر متناسب با تکنولوژی شیمیایی باتری سیلد اسید خود استفاده کنید.

شارژر باتریهای سیلد اسید بر اساس یکی از روشهای زیر کار میکنند

  • ولتاژ ثابت
  • جریان ثابت
  • جریان متغییر
  • ولتاژ ثابت دو مرحله ای

برای دستیابی به بالاترین طول عمر و ظرفیت باتری سیلد اسید استفاده از شارژرهای با ولتاژ ثابت و جریان ثابت محدود عملکرد بهتری دارند.

شارژرها معمولا برای شارژ کامل باتری خشک یا سیلد اسید، یک ولتاژ جریان مستقیم یا DC مابین  2.3 تا 2.45 ولت (برای شارژ سریع) به هر انباره باتری سیلد اسید اعمال میکنند. توجه داشته باشید که استفاده از ولتاژ بالاتر از مقدار توصیه شده و جریان بالا باعث افزایش فعل و انفعالات شیمیایی داخل باتری شده و دمای باتری بالا رفته و صفحات سرب و اکسید سرب داخل باتری را تخریب میکند.

ویژگیهای شارژ باتری سیلد اسید

در طول شارژ باتری با بالا رفتن ولتاژ باتری، جریان شارژ کاهش پیدا میکند و پس از مدتی جریان ثابت میشود و پس از چند ساعت باتری شارژ کامل میشود.

در تصاویر زیر نمودار شارژ با ولتاژ ثابت 2.45 ولت و 2.35 ولت را ملاحظه می فرمایید.

نحوه نگهداری و شارژ باتریهای سیلد اسید

نحوه نگهداری و شارژ باتریهای سیلد اسید

همانطور که میدانید هر انباره یا سلول باتریهای سیلد اسید 2 ولت است. مثلا یک باتری 12 ولتی خودرو از 6 انباره که با هم به صورت سری متصل شده اند تشکیل شده است. نمودارهای فوق نیز برای یک سلول باتری سیلد اسید یا SLA محاسبه شده اند و برای سایر ولتاژها نیز ضریبی از همین مقادیر صحیح است.

خرید آنلاین شارژر باتریهای سیلد اسید SLA

روشهای متداول شارژ باتریهای سیلد اسید

شارژر ولتاژ ثابت

روش شارژ با ولتاژ ثابت در واقع آسانترین، بهترین و متداولترین روش شارژ باتریهای سیلد اسید است.در روش شارژ ولتاژ ثابت در واقع شارژر یک ولتاژ ثابت را با جریان محدود را به باتری میدهد. این روش گاها به صورت اتصال مداوم نیز کاربرد دارد مثلا دستگاه UPS که دائما به شارژر متصل است و با قطع برق بدون وقفه در مدار قرار میگیرد.

روشهای متداول شارژ باتریهای سیلد اسیدشارژر جریان ثابت

این نوع از شارژر ها با محاسبه ولت آمپر مصرفی از باتری یک جریان ثابت را محاسبه و باتری را شارژ میکند. در این شارژر ها به دلیل کنترل ثابت جریان و ولتاژ و مانیتورینگ ولتاژ باتری برای جلوگیری از خرابی باتری حین شارژ، به مدارهای نسبتا گرانقیمتی نیاز هست و فقط در موارد خاص از این نوع شارژیهای جریان ثابت استفاده میشود.

شارژ بیش از حد باتری سرب اسید

شارژ بیش از حد باتری سرب اسیدی در بهترین حالت پس از شارژ کامل باعث تجزیه آب و در نتیجهکاهش عمر باتری سرب اسیدی میشود. و در حالت بدتر باعث گرم شدن باتری و در نتیجه بالاتر رفتن جریان شارژ و باز هم داغتر شدن باتری میشود و این امر به صورت تصاعدی حرارت و جریان را بالا برده و در کمتر از چند ساعت باتری سرب اسیدی شما را خراب میکند.

شارژ کم باتری سرب اسید

در صورت پایین بودن ولتاژ شارژ باتری سیلد اسید این امر باعث قطع کامل جریان شارژ قبل از شارژ کامل میشود و در نتیجه مقداری سولفات سرب روی الکترودها باقی میماند و در نتیجه ظرفیت باتری کمتر از مقدار ظرفیت در حالت شارژ کامل میشود. اگر این شارژ ناقص در دراز مدت اتفاق بیافتد مقداری از سطح الکتردها سولفاته شده و برگشت پذیر نخواهد بود. بنابر این بهتر است حداقل  هر ماه یک بار باتری سرب اسیدی خود را با شارژر استاندارد اصطلاحا فول شارژ نمایید.

چرخه شارژ باتری سیلد اسید

جهت شارژ باتری سیلد اسید در ابتدای شارژ با ولتاژ ثابت نبایستی جریان شارژ از مقدار 0.3C یا 0.3 ظرفیت باتری بیشتر باشد و حتی اگر 0.1 تا 0.2C باشد طول عمر باتری شما بالاتر میرود.(مثلا اگر باتری شما 6 ولت 4.5 آمپر است ولتاژ شارژر بر اساس 2.45 ولت میشود 3*2.45=7.35 ولت و جریان 0.3*4.5 آمپر برابر با 1.35آمپر یا همان شارژر اتوماتیک 6 ولت 1 آمپر ) در هنگام شارژ ولتاژ باتری به آرامی افزایش می یابد. زمانی که ولتاژ هر سلول باتری به تقریبا 2.45 ولت رسید مقدار جریان در حد 0.01C خواهد رسید. در این زمان باتری فول شارژ است و بایستی از شارژر قطع شود یا شارژر به صورت اتوماتیک به ولتاژ شناور 2.25 تا 2.30 ولت سوییچ کند (این حالت شناور 2.25 تا 2.3 ولت شارژر برای دستگاههای آماده به کار دائمی توصیه میشود و برای کار های معمولی بهتر است جریان شارژ به طور کامل قطع شود). در هر صورت نباید اجازه بدهید ولتاژ هر سلول از 2.45 ولت بیشتر بشود. برای اتصال دائمی شارژر به باتری در دستگاههای آماده به کار مانند UPS و غیره پس از شارژ کامل جریان قطره ای شناور باید روی عدد 0.001C تنظیم شود مثلا برای یک باتری 7 آمپری باید جریان شناور روی 7 میلی آمپر تنظیم شود.

شارژ دو مرحله ای باتریهای سیلد اسید

در این روش در ابتدای شارژ از یک ولتاژ بالاتر حدود 2.45 ولت برای شارژ سریع استفاده میشود و پس از کاهش جریان شارژ طبق نمودار فوق در مرحله دوم ولتاژ شارژ کمتر شده(حدود 2.275 ولت) و تا شارژ کامل ادامه پیدا میکند.

شارژ همزمان چند باتری سربی به صورت سری

باتریهای سرب اسید یا باتری خشک در واقع از چندین باتری 2 ولتی که به صورت سری به همدیگر متص هستند تشکیل شده اند. معمولا این باتریها در ولتاژهای 2,4,6,12,24,48 ولت در بازار یافت میشوند.

توصیه میشود برای شارژ بیشتر از 2 باتری را سری نکنید زیرا جریان شارژ از کل سلولهای داخل تمام باتریها عبور میکند و به دلیل اینکه ممکن است مشخصات باتری هنگام اتصال به شارژ شامل عمر باتری، مقاومت داخلی باتری، ولتاژ باتریها هنگام اتصال به شارژ و ... دقیقا برابر نباشد و در نتیجه چند سلول شارژ بیش از حد شوند و چند سلول کمتر شارژ بشوند و باتری شما ممکن است در این شرایط آسیب ببیند.

در هر صورت اگر مجبور به شارژ سری هستید نهایطا ولتاژ کل از 24 یا 48 ولت عبور نکند و ترجیحا باتریهای سری شده از یک برند و با یک طول عمر و یک نوع استفاده انتخاب شوند.

شارژ باطریهای سیلد اسید به صورت موازی

شارژ باطریهای سیلد اسید به صورت موازی

شارژ موازی چندین باتری به دلیل تقسیم جریان بین تمام باتریها مشکلی برای باتری ایجاد نمیکند فقط باید برای انتخاب شارژر مناسب ظرفیت همه باتریها را جمع زده و یک باتری با تقریبا 0.2C از کل ظرفیت باتریهای موازی شده انتخاب شود.

همچنین توجه داشته باشید که موازی کردن باتریهای سرب اسیدی با ظرفیتهای با اختلاف فاحش توصیه نمیشود زیرا ممکن است یک باتری با ظرفیت بسیار کم با جریان بیشتر از حد استاندارد در کنار یک باتری بزرگتر شارژ بشود و این عمل به باتری کوچکتر آسیب وارد میکند.

 

شارژ باطریهای سرب اسیدی در دماهای مختلف

باطریهای سرب اسیدی معمولا در دماهای مختلف عملکرد خوبی دارند اما در مورد شارژ در دماهای بالاتری از 45 درجه سانتیگراد معمولا راندمان شارژ بالا رفته و باید به دقت مراقب بالا رفتن دمای باتری باشید در این مواقع باید دمای باتری را پایین بیاورید و یا از شارژرهای با جریان پایینتر استفاده کنید. دما مطلوب باتریهای سرب اسیدی بایستی مابین 5 تا 35 درجه سانتیگراد باشد و در صورتی که دما در این بازه نباشد بایستی تاثیرات دما را در طراحی سیستم شارژر لحاظ کرد.

TemperatureCyclic Use (V)Float Use (V)
-40°C (-40°F)2.85 – 2.952.38 – 2.43
-20°C (-4°F)2.67 – 2.772.34 – 2.39
-10°C (14°F)2.61 – 2.712.32 – 2.37
0°C (32°F)2.55 – 2.652.30 – 2.35
10°C (50°F)2.49 – 2.592.28 – 2.33
20°C (68°F)2.43 – 2.532.26 – 2.31
25°C (77°F)2.40 – 2.502.25 – 2.30
30°C (86°F)2.37 – 2.472.24 – 2.29
40°C (104°F)2.31 – 2.412.22 – 2.27
50°C (122°F)2.25 – 2.352.20 – 2.25

همانطور که در جدول فوق ملاحظه میکنید ولتاژ شارژر در دماهای مختلف، متفاوت است و برای استفاده از حداکثر ظرفیت و عمر باتری بایستی ولتاژ شارژر در دماهای مختلف تغییر کند.

انبارداری باتریهای سرب اسید

همه باتریها با پدیده ای به نام مقاومت داخلی و دشارژ خود به خودی یا self discharge مواجه هستند. در مورد باتریهای سیلد اسید این مورد بیشتر از باتریهای لیتیومی و ... است بنابر این بایستی در صورتی که باتری در طولانی مدت مثلا بیش از 6 ما در انبار میماند، در انبار شارژ جزیی یا اصطلاحا “top up charge” شود. در غیر اینصورت احتمال خرابی باتری به دلیل افت ولتاژ، در انبار وجود دارد.

راندمان شارژ باتری سرب اسید

راندمان شارژ یک باتری سرب اسید بافرمول نوشته شده در تصویر زیر محاسبه میشود.

راندمان شارژ باتری سرب اسید

از دیگر موارد موثر در راندمان شارژ باتری دما و جریان شارژ است. در تصویر زیر به خوبی تاثیر دما و جریان شارژ در مقدار راندمان شارژ نمایش داده شده است.

راندمان شارژ باتری دما و جریان شارژ

در صورد داشتن هر گونه سوال یا نیاز به طراحی شارژر سفارشی برای باتریهای سرب اسیدی با ما تماس بگیرید و یا در صورت درخواست خرید انواع شارژرهای استاندارد آماده روی لینک زیر کلیک کنید.

شارژر باتریهای سیلد اسید SLA

نظرات
نظر خود را بنویسید close